Kysymyksiä ja vastauksia

Mikä on Siirto -mobiilimaksu ja miten se toimii?

Siirto-maksulla voit maksaa junalippusi helposti ja nopeasti suoraan kännykälläsi. Kun valitset maksutavaksi Siirto-maksun, verkkokauppamme lähettää maksun hyväksymispyynnön suoraan pankkisi mobiilisovellukseen. Hyväksy maksu, ja junaliput on ostettu! Tällä hetkellä Siirto toimii Nordean, OP:n ja S-Pankin asiakkailla. Tutustu Siirtoon

Mitä kaikkea VR Lähijunat -mobiilisovellus pitää sisällään?

VR Lähijunat -sovelluksessa voit ostaa kätevästi VR:n lähijunien liput Riihimäen, Lahden ja Tampereen suuntaan. Käytännössä ne ovat R-, T-, D-, Z-junat VR:n lähiliikennealueella.

Miksi on kaksi sovellusta: VR Lähijunat ja VR Mobiili?

Haluamme tarjota helppokäyttöisen ja uutta teknologiaa hyödyntävän sovelluksen. Aikaisemman sukupolven VR Mobiili -sovellukseen ei ollut mahdollista tehdä kaikkia asiakkaidemme toivomia muutoksia.

Miksi minun pitäisi ladata VR Lähijunat -sovellus? Mitä hyötyä on kirjautumisesta?

VR Lähijunat -mobiilisovellus on nopein, mukavin ja turvallinen tapa ostaa junalippuja, kun matkustat Riihimäen, Lahden ja Siuntion suuntaan. Kun kirjaudut sovellukseen omilla Veturi-tunnuksillasi, voit ostaa lipun jatkossa muutamalla klikkauksella. Sovellus tunnistaa myös useimmin käyttämäsi reitit ja sijaintisi.

Jos kuulun Veturiin, pitääkö minun rekisteröityä uudelleen?

Ei tarvitse. Veturi-tunnukset toimivat myös VR Lähijunat -sovelluksessa. Ensimmäisellä kerralla sinun pitää kirjautua sovellukseen.

Voinko ostaa kertalipun ilman kirjautumista?

Kyllä voit. Mutta jos matkustat säännöllisesti Riihimäen, Lahden tai Siuntion suuntaan, suosittelemme, että kirjaudut omilla Veturi-tunnuksillasi. Se tekee lipun ostamisesta sinulle entistä nopeampaa ja helpompaa.

Kuinka kauan kertalippu on voimassa?

Kertalippu on voimassa kaksi tuntia valitsemastasi hetkestä.

Mihin ostetut liput tallentuvat?

Kun ostat liput kirjautuneena Veturiin, löydät ne kätevästi tallennettuna omaan lippukansioosi.

Mihin puhelimiin sovelluksen voi ladata?

VR Lähijunat -sovellukset voi ladata iPhone- ja Android-puhelimiin. Valitettavasti sovellusta ei saa Windows Phone -laitteisiin. Tuetut käyttöjärjestelmät ovat iOS 9 ja iOS 10 sekä Androidin versiot 5 ja suuremmat.

Pitääkö lippu olla voimassa ennen junaan nousua?

Kyllä, lippu pitää olla voimassa junaan noustessa.

Onko lippu voimassa ainoastaan yhteen suuntaan?

Lippusi on voimassa ostamallesi reitille. Kertalippu on yhdensuuntainen, kun taas sarja- ja kausiliput ovat voimassa molempiin suuntiin.

Voinko ostaa tekstiviestilipun?

Tällä hetkellä ei voi, mutta kuuntelemme teiltä saatua palautetta ja teemme jatkokehitystä sen mukaisesti.

Voinko ostaa myös HSL:n junalippuja?

Valitettavasti emme myy HSL-alueen lippuja. Voit tutustua HSL:n sivulla heidän lipunmyyntipaikkoihin.

Mihin maksukortin tiedot tallentuvat VR Lähijunat ja beta.vr.fi -sovelluksissa?

Veturilainen voi halutessaan tallentaa maksukorttinsa tiedot helpottamaan maksamista jatkossa. Tällöin maksukorttitiedot tallentuvat auktorisoidun maksupalveluntarjoajan (Nets Finland Oy) järjestelmään. Maksukorttitietoja ei tallenneta VR:n järjestelmiin, eikä VR:llä ole pääsyä maksukorttitietoihin. VR tallentaa ainoastaan maksukorttibrändin sekä maksukortin neljä viimeistä numeroa ja voimassaoloajan.

Maksaminen tapahtuu kokonaan maksupalveluntarjoajan verkkopalvelussa suojatussa yhteydessä. Maksukorttitiedot siirtyvät SSL-suojatun yhteyden kautta palveluntarjoajan maksamisjärjestelmään, eivätkä ulkopuoliset pääse näkemään maksukortin tietoja. Maksupalveluntarjoaja käsittelee tietoja kansainvälisten korttiyhtiöiden ylläpitämän maksukorttialan tietoturvastandardin (PCI DSS) mukaisesti.

Veturi-asiakas voi poistaa tallentamansa maksukortin Omat tiedot -osiosta. Tiedot ovat tämän jälkeen edelleen tallennettuna maksupalveluntarjoajan järjestelmässä. Tämän osalta asiakkaan tulee olla yhteydessä suoraan maksupalveluntarjoajaan.

Jos liityn Veturiin beta.vr.fi:ssä, niin toimiko tunnus myös vr.fi:n puolella?

Kyllä toimii, sama Veturi-tunnus käy niin vr.fi:ssä kuin beta.vr.fi:ssä sekä VR Lähijunat - ja VR Mobiili -sovelluksissa.

Miten voin päivittää omia tietojani?

Voit muokata tietojasi, kun olet kirjautunut sisään Veturi-tunnuksilla. Kirjautuneena sisään löydät Omat tiedot -osion, jonka kautta voit esimerkiksi päivittää uuden sähköpostiosoitteen tai täydentää autosi tiedot autojunapaketin ostoa ajatellen.

Mitä teen, kun olen unohtanut salasanani?

Mikäli olet unohtanut salasanasi, voit itse vaihtaa unohtuneen salasanan uuteen beta.vr.fi-sivustolla tai VR Lähijunat -mobiilisovelluksessa. Voi myös tilata uuden salasanan sähköpostiisi VR.fi verkkokaupassa samasta paikasta, mistä kirjautuminen Veturiin löytyy.