Aktuellt

Vi ställer in vissa av fjärr­tra­fi­kens tågturer under resten av veckan på grund av sträng kyla

Sträng kyla och is över hela landet har medfört utmaningar för våra tåg denna vecka. För att säkerställa så smidig trafik som möjligt under de kommande dagarna ställer vi in en del av tågturerna under resten av veckan. Vi överför kunder som har bokat en biljett till de inställda tågturerna till följande tågturer eller ersättande bussförbindelser. Om vi inte kan hitta en ersättande förbindelse återbetalar vi biljetten automatiskt.

Om ditt tåg har ställts in och den nya bokade tågturen inte passar dig, kan du antingen omboka din biljett i våra självbetjäningskanaler eller kundservicen under veckoslutet utan att betala ombokningsavgiften på 5 €. Alternativt kan du avboka din resa kostnadsfritt genom att ansöka om ersättning för din biljett.

Vi ställer in cirka 20 tågturer per dag på fredag, lördag och söndag för att säkerställa så smidig trafik som möjligt under det kommande veckoslutet och nästa vecka. Under normala förhållanden opererar vi cirka 200 tågturer inom fjärrtrafiken varje dag. En betydande del av inställelserna sker mellan Helsingfors och Kuppis. Mellan Tammerfors och Björneborg samt mellan Seinäjoki och Vasa försöker vi ersätta de inställda tågturerna med bussar.

"Den frigjorda materielen kommer att avfrostas och underhållas under veckoslutet, vilket kommer att göra tågtrafiken smidigare under de kommande dagarna. Den här veckan, under den stränga kylan, har vi inte kunnat avfrosta våra tåg ordentligt, och extra avfrostning och underhåll är nu nödvändigt. Vi beklagar verkligen att vi är tvungna att ställa in vissa tågturer. Åtgärden är emellertid nödvändig för att säkerställa trafikens kontinuitet i denna kyla", säger Piia Tyynilä,chef för fjärrtrafik.

Du kan se situationen för ditt tåg på vr.fi

De inställda tågturerna påverkar över 10 000 passagerare.

”Vi överför kunderna på de inställda tågen till följande tågtur eller ersättande busstransporter. För vissa kunder återbetalar vi biljetterna automatiskt. Kunder som vi inte kan nå kan ansöka om återbetalning på vr.fi eller via telefon", säger Tyynilä.

De inställda tågturerna kommer att synas i resesökningen dagen innan med statusen ”ej tillgänglig". Observera att tåg i trafik också kan visa statusen "ej tillgänglig", t.ex. på grund av ändrad tågtyp.

De inställda tjänsterna för helgen kommer att uppdateras 6.1 på sidan Tågtrafiken nu, Öppnas i en ny flik.

Mer aktuellt

Aktuellt

Ställde vi in ditt tåg 12–13.2.2024?

Du kan ansöka om ersättning ifall bytet av resans tidpunkt orsakade dig extra kostnader.…

Läs artikeln

Aktuellt

Trafikavbrott på kustbanan 24/6–28/7 – information om avvikande arrangemang

Banarbeten under Trafikledsverkets projektet Esbo stadsbana orsakar ett trafikavbrott på fem veckor på kustbanan väster om Alberga från och med d…

Läs artikeln

Aktuellt

Smidigt med tåg till sommarens evenemang – vi erbjuder sommarresenärer extra turer och tematåg

Med tåg kan du enkelt ta dig till många sommarevenemang under Finlands härliga sommar. Vi ökar antalet tågturer och lägger till tematåg med progr…

Läs artikeln